31 August 2015

#‎dearhakak‬ | BAGAIMANA MULA BERNIAGA? #2

.
(Dah baca #1? Lihat entri terdahulu.)
.
Waktu tiada modal dulu, pakaian yang saya suka pun saya jual sebagai preloved (terpakai). Demi nak dapatkan duit modal.
.
NOTA: Tadi ziarah kejap blogshop lama, macam nak hantuk kepala sebab ada yang cantik dan rasa nak pakai sekarang haha. Sangat berkorban!
.
Blogshop saya dulu sangat gigih. Cantik dan comel! Serius, rasa amat gigih, lupa terus bagaimana rasa gigih dulu. (Ya Allah jauhkanlah aku dari dosa ujub. Cuma kagum sikit, sebab sekarang amat malas. T_T)
.
Dalam pada buat dropship, jual preloved, kemudian beli pukal sikit-sikit... saya mampu capai RM2000 sebulan.
.
Tak banyak kan? Tapi macam kerja ofis, kira okeylah. Sambil jaga suami, jaga anak, menulis, buat editing, rasa okey dah dulu.
.
Oh lupa cakap, masa itu tahun 2011.
Zaman buat proper sikit, ada blogshop khas.
.
Sebelum itu tumpang blog repekan Husna Adnan, jual preloved. Tahun 2009.
.
Kiranya saya mula terjebak bisnes online ni baru 6 tahun.
.
Semua buat sendiri; dari pilih stok, ambil gambar produk, jadi model kaedah selfie je nok, kemudian edit bagai di sorga bercahaya gila sebab mekap pun sendiri tak berapa cantik dipandang. Nan hado reti mekap.
.
Terpaksalah, nak save budget.
.
Ada produk, tak ke mana kalau tak buat platform untuk marketing & sales kan?
.
Maka saya pun buat FB page sendiri, godek FB ads sendiri (tak pernah ada ROI, hentam kromo sobs), setup blogshop, edit semua guna Photoscape. Laptop yang ada segala jenis Adobe rosak, memang konsep redha.
.
Photoscape woi... ada 10 gambar, 10 kalilah kau tulis dan design yang sama. Pernah guna ke idok? Percuma, cubalah download. Sampai sekarang guna. Lulz.
.
Setup blogshop dulu refer buku Tuan Zamri Mohamad, 'Mudahnya Bisnes Dengan Blogshop'. Semoga pahala berganda kepada penulis ini, dan semua yang terlibat.
.
Follower dari seorang, jadi 91 orang.
.
Setahun sahaja guna blogshop, sebelum meninggalkannya.
.
Betapa kemudian baru saya sedar, saya meninggalkan sesuatu yang mengajar saya dari ZERO.
.
2012... pertama kali saya tersungkur.
.
(To be continued....)


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...