31 August 2015

‪#‎dearhakak‬ | BAGAIMANA MULA BERNIAGA? #4

.
Dalam Episod: KEJATUHAN KERANA INSTAGRAM?? :O
.
(Dah baca #1, #2, & #3? Bacalah woi!! Ahaha)
.
.
Bukan nak salahkan Instagram.
.
Seperti status sebelum ini, saya salahkan diri sendiri kerana terlalu lama merewang di Instagram. Bahaya woh kalau tak dibendung.
.
Ni. Saya silap tahun. Tahun kecundang itu sebenarnya 2013. Tetapi ia angan-angan yang tercetus pada tahun 2012. K nevermind.
.
Alkisahnya, adik ipar kata best ada Instagram. Senang nak shopping. Kui. Maka saya pun teringin nak tengok tahap mana bestnya tu.
.
Sudah tentu, saya nak tengok kerana nature bisnes saya adalah pakaian wanita. Kali ini mahu lebih spesifik: Shawl. Selendang.
.
Siap daftar SSM, kau. Semangat kan. Dari preloved, kepada dropship, kepada pukal kecil-kecilan. Kini selangkah lagi ke hadapan, mahu buat label sendiri. Sangat cantik perancangan di atas kertas.
.
NOTA: 12.12.12 tarikh keramat. 7 tahun tak perlu renew sijil masa tarikh tu. Bangga siyut ada syarikat Enterprise. Rupa-rupanya milikan tunggal cumalah lesen perniagaan. Bukannya syarikat. Mimpilah nak jadi CEO.
.
.
Saya terjebak dengan belian online sejak 2008. Zaman beli dari blogshop.
.
Owner bisnes pun zaman itu semua tangkap sendiri berlatarkan dinding putih rumah sendiri gayanya.
.
Namun tidak kusangka, di Instagram... tahun 2013 itu... semua gambar petak kiub di sana amat menawan! Buntang mata skrol satu per satu. CANTIK!!! ^________^
.
Model slim tinggi berwajah flawless, mekap yang anggun, gambar terang dan indah hasil studio dengan pencahayaan sempurna, dan perkataan SOLD SOLD SOLD.
.
Sentiasa habis! Power betul jenama tempatan.
.
Hakak pun terawang-awang. Okey, kita pun mahu macam ini.
.
Terus tempah label, beli kain, hantar tailor. Buat tak banyak, dalam 20 helai (1 kodi). Bila kita buat sikit, kos jadi mahal. Dah itu saja mampu.
.
Apabila shawl siap, pergi pula ke studio photography professional. Nak white room konsepnya, ikut idola-idola jenama gah tu kan.
.
Waktu ini terus terang, modal bakar sudah cecah ribu-riban. Haaaaa. Belum apa-apa dah habis ribu.
.
.
Lepas produk siap, bila kira kos bikin, aku tergolek.
.
Sehelai shawl, demi nak tampung segala kos ikut-ikutan jenama gah yang dilihat di Instagram, demi nak gambar pun lawo baq hang, kos tinggi jadi menjulang! Dah macam harga pampers budak saiz L 44 keping bukan jenama Tesco.
.
Maka terpaksalah jual mahal. Yalah niaga takkan nak rugi atau pulang modal je kan?
.
Shawl biasa, dua lapisan, tak ada manik apa pun, patutnya elok jual RM80 matilarrrnak. Tapi sebab mahal sangat, walaupun kos teruk, berani jual RM69 sahaja. Itu pun masih rasa mahal. T_T_T_T_T
.
Tapi dek yakin zaman itu shawl sebegitu tiada di pasaran, ku gagahkan jua. Memang terjual... ada pembeli, yakni kawanku sendiri. *rebah rebah rebah*
.
Waktu itu hairanlah. Shawl best kot. Tak jarang. Orang lain semua kena pakai inner. Aku punya zup zap siap. Lagi selesa tanpa inner.
.
Kemudian baru saya sedar.
.
Produk best, gambar lawa, harga bolehlah... tidak ke mana kalau tiada bajet marketing. Macam mana nak ada bajet, modal dah habis pi tempah label, beli kain mahal-mahal, buat studio photoshoot pulak.
.
Buat juga ads bakar puluh ringgit mana yang berbaki, takat lulus sajork dah tu entah target lelaki India mana. T_T Serius. Ramai lelaki dari negara India sana yang like. Venci!
.
Venci sebab salah target. *bukan racist* Rugi modal melukut.
.
Lantas... berhuhuhu lah shawl tersebut di dalam almari sampai sekarang hahaha. Ada tinggal beberapa helai. Tiap kali tengok shawl tu, sekarang bolehlah gelak. Dulu boleh nangis woh.
.
.
Sejak itu, dah faham. Faham kenapa saya gagal.
.
Saya lupa maksud ikat perut. Lupa istilah gunakan apa di tangan macam zaman blogshop dulu. Lupa nak mula dari bawah semula sedangkan padang dah lain.
.
Ikutkan sangat jerung besar. Capital ciput, buatlah gaya ciput kan.
.
Mendapatlah. Akibat derhaka pada pengalaman sendiri.
.
.
.
Lama juga aku memerap mengenang nasib. 2013 tidak boleh seteruk ini. Aku suka nombor tiga. 2013 ada tiga di situ, jadi kena bangkit!!!
.
(To be continued....)
.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...