31 August 2015

‪#‎dearhakak‬ | BAGAIMANA MULA BERNIAGA? #3

.
(Dah baca #1 & #2? Baca entri terdahulu.)
.
Oh lupa, sebelum sambung cerita perihal kejatuhan tahun 2012 itu, ada satu lagi konsep soalan yang sentiasa ditanyakan kepada saya:
.
"Saya tak reti guna FB, tolong ajarkan."
"Saya tak pandai buat FB ads, tolong ajarkan."
"Saya tak berani nak buat Instagram, tak reti guna. Ajarkan."
"Saya tak ada Tweeter. Ajar, boleh?"
"Saya tak tahu blogging. Tolong buatkan."
.
Teringat kata partner saya, "Manusia tidak belajar berenang di darat." Teori pada buku, tetaplah hanya teori unless kita buat. Kemudian baru tahu, sama ada kita benar-benar boleh berenang ataupun tidak.
.
"TERJUN KE DALAM AIR!"
.
Hanya dengan masuk ke dalam air, kita dapat benar-benar belajar berenang.
.
Apabila ada media sosial baru, atau teknologi baru, biasanya saya akan guna dahulu. Terjun dulu. Buat satu akaun, tengok-tengok fungsi yang ada.
.
Kalau perlu upload gambar, upload apa-apa gambar. Kalau perlu tulis, tulislah apa yang patut sampailah tahu OH rupa-rupanya Tweeter ada limit huruf sekian-sekian.
.
Sementara itu, kasi round tengok user lain.
Mana yang tidak faham, saya Google.
Mana yang makin tidak faham, barulah saya tanya member.
Mana yang leeeeebihhhhh tidak faham, saya masuk kelas.
.
Apabila kita dah tahu asas, senang untuk orang ajar kita, dan mudah untuk kita lebih faham apa yang diajarkan. Tahu sikit pun jadilah.
.
NOTA: Orang yang ada ilmu ni. ada satu yang disebut 'CURSE OF KNOWLEDGE', di mana kadang kita lupa apa yang kita tahu itu TIDAK semua orang tahu. Bila lupa, mudahlah rasa menyampah itu timbul. (Not good for you, not good for me.)
.
Apabila kita tidak tahu, kita ambil tahu.
.
Tetapi apabila kita tahu, jangan terlalu drown into it. Ada potensi mati lemas. Jangan lupa, media sosial cuma platform. Kejatuhan 2012, bermula apabila saya terlalu lama merewang di Instagram. Camno tu??
.
(To be continued....)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...