1. Pelanggan sangka COD tiada sebarang kos, maka mahu tolak duit pos.
COD masih guna minyak, malah tol jika ada. Takat RM6, pergi balik kadang lebih daripada itu. Kalau sekampung setaman sejalan itu lain cerita.
.
.
2. Jimat masa?
Penjual kata jam 2 petang di Petronas.
Pembeli kata okey, otw.
Penjual tengok jam, dah 2.30 petang.
Pembeli Whatsapp, "Esok boleh ke? Saya ada satu lagi kenduri kena hadir."
Minta carut ke? Astaghfirullah.
Pembeli kata okey, otw.
Penjual tengok jam, dah 2.30 petang.
Pembeli Whatsapp, "Esok boleh ke? Saya ada satu lagi kenduri kena hadir."
Minta carut ke? Astaghfirullah.
Pembeli kata ada di rumah.
Penjual kata dalam pukul 2 sampai.
Dah sampai... segala loceng, call, Whatsapp, DM, TG, merpati, asap semua tak berkesan. Tiduq ka??
Penjual kata dalam pukul 2 sampai.
Dah sampai... segala loceng, call, Whatsapp, DM, TG, merpati, asap semua tak berkesan. Tiduq ka??
Ada juga pembeli yang on time, tapi penjual pula buat hal. Manusia, kan. Jadi, adakala COD ini tak jimatkan masa pun. Baik lagi hangpa minta pos.
.
.
3. Jimat tenaga?
Duduk dalam kereta berjam-jam, semata nak tunggu awak nan seorang. Kalau penjual yang kena angkut anak, kesianlah musim panas ni. Awak mungkinlah suka, sebab minta COD otw dari kenduri.
.
.
4. "Saya duduk Paris. Boleh ke nak COD sekarang? Nak sabun harga promo."
Ada produk, tidak berbaloi untuk dihantar sekotak saja. Atau sekeping. Atau sehelai. Atau seurat. Margin sedih. Apabila diterangkan, dikata tolak rejeki.
.
.
5. Dah kasi total, bawa duit tak cukup. Atau harga barang RM19, diberi RM100. Kita bukan mesin cash, sayang.
.
.
Apabila diadun semua ramuan di atas, sesetengah penjual lebih selesa berurusan secara pos. Tapi penjual pun kena tunjuk kredibiliti untuk buat pelanggan percaya yang barang itu confirm sampai. Ini kisah lain. Jika profile ala-ala fake / scam, memang orang minta COD je la manjang.
.
.
Tulisan oleh: Husna Adnan
Dibenarkan terus share.
Dilarang copy paste tanpa kredit.
Saya bertanggungjawab atas tulisan saya.
No comments:
Post a Comment