30 August 2016

Tips Dropship & Ejen

:: Post agak panjang, ternostalgia sikit. ::
.
#Dropship: untuk mereka yang tiada modal dan belum bersedia menghadapi risiko kerugian. Penjual promosikan barang tanpa perlu simpan stok. Semua belian pelanggan akan diposkan oleh HQ.
.
2011, saya aktif join dropship. Bermula dengan jualan tudung sarung dari saiz S hingga XXL, kemudian shawl-shawl pelbagai material.

.
Nampak saja sold out, sold out. Tapi sebenarnya agent lain yang chargas. Saya dok nganga ja tengok kod itu ini habis di web supplier. Tak dapat sesen pun. Tapi kena update jugak kunun sendiri jual. 😂
.
Oleh kerana tidak mendatangkan untung, saya kembali beli stok dengan modal sendiri (guna duit freelance edit & layout buku). Mula dulu jual preloved. Lepas itu beli stok beg, kerongsang, inner. Apa yang mampu dibeli dengan modal ciput.
.
Alhamdulillah, walau zaman itu tidak guna FB Ads (belum wujud atau belum peduli?), tak reti copywriting, gambar pun guna handphone cabuk... barang-barang jualan habis licin.


Saya terfikir, "Kenapa barang lain boleh jual, tapi barang dropship satu pun tak laku?"
.
"Sama je kekdahnya. Bukan preorder pun, semua ready stocks. Upload gambar, letak harga, tulis cara beli, settle."
.
Tapi bila dok fikir-fikir, ada satu beza.
.
Pengalaman. Experience.
.
Untuk stok sendiri, pengalaman memakainya, memegangnya dengan tangan sendiri hingga mampu tulis penerangan terperinci, suatu yang tiada untuk dropship.
.
Nak 'fake it to make it' sedalam-dalamnya pun rasa tak best. Tak feel. Jiwa tu tak meriah nak karang ayat.
.
Teori Robert Cialdini ada menyatakan 6 prinsip asas yang mempengaruhi manusia. Salah satunya 'sosial proof'. (Google je, mesti jumpa.)
.
Ini yang kureng. Supplier pulak zaman tu tak kasi pun testimoni mana-mana pelanggan. Penerangan produk pun ala kadar. Kita pun tak tahu benda tu penting, maka krik krik la mereput.
.
Penggal akhir 2012, saya join satu lagi dropship menjual produk kecantikan dari Korea; Tony Moly.
.
Dulu tak banyak outlet dia, kalau ada pun mahal berganda. Supplier dari Malaysia order terus dari sana, dan dapat murah. Maka kami pun jual murah sikit daripada harga kedai.
.
Kali ini berbeza.
.
Sambil promo macam biasa yakni guna gambar-gambar dari supplier dan Google, saya buat perkara-perkara di bawah supaya dapat kumpul testimoni sebagai social proof.
.

1) Jual pada ahli keluarga (mak, kakak)
Apabila pesanan untuk ahli keluarga sampai, saya tumpang sekaki guna sikit untuk dapatkan dia punya feel tu. Belek habis-habisan, ambil gambar sendiri. Gambar sendiri tu ada personal touch.

2) Jual pada kawan-kawan rapat
Waktu ini, masih tiada testimoni bergambar dari ahli keluarga sebab depa memang jenis tak gemar ambil gambar atau kasi feedback bertulis. 😒 Tapi sendiri dah rasa, dah pegang, ada gambar sendiri... konfiden ada up sikitlah.

3) Beli untuk diri sendiri

Selepas beberapa ketika, oleh kerana masih tak puas hati, saya beli untuk diri sendiri. Waktu itu, muka sendiri je la dapat dijadikan testimoni. Namun cukup untuk capture pembeli baru dan kawan-kawan. Order masuk tiap hari. 😍
.
Tapi! Ha masih ada tapi.
Cerita orang belajar sendiri, ginilah.
.
Dulu saya belum sedar betapa testimoni daripada pelanggan sedia ada itu SANGAT PENTING. Takat gitu-gitu sajalah. Ada, ada. Tak ada, tak cari.
.
Malu bertanya, sesat jualan. 😝
.
"Gathering testimonials is just a matter of asking the right people and making it part of your customer services process." - Karen McCreadie, penulis buku Low-Budget Marketing for Rookies.
.
Lantas tiba satu tempoh, order kian susut bila kita dok ulang gambar sama. Kapish. The end. Bye Tony Moly.
.
Ramadan 2014, dek kerana keletihan puasa dan berniaga di Vendeur, saya pun cuba satu produk kesihatan tempatan; jenama Ephyra. Terpengaruh dengan kecergasan dan kecantikan dutanya, haha!
.
Oleh kerana berkesan dan serasi dengan badan, saya beranikan diri menjadi agent. Modal pertama ratus-ratus. Seterusnya ribu-riban untuk penuhi permintaan.
.
Yang ni tak guna FB ads. Sepenuhnya guna IG dan sharing di FB sahaja. Alhamdulillah masih bertahan sebagai dealer sah hingga hari ini. Masih kaedah sama; banyakkan testimoni.


Dan semua ini, bermula dengan dropship.
.
Belum pernah merasa tahap parcel menggunung, tapi saya dah buat dan belajar dari pengalaman. Setakat hari ini, ini yang terbukti sesuai untuk bisnes saya. Mungkin untuk kalian juga.
.
Pendek kata:
👉 Jangan kedekut beli sendiri produk dropship tu untuk lebih yakin.
👉 Usah malu bertanya atau minta feedback pelanggan. Testimoni tu penting. HQ sayang agent yang rajin korek testimoni. 😁
👉 Kalau produk dropship tu mahal, buat research sendiri. Kalau produk kesihatan tu ada banyak kandungan, Google kandungan tu satu per satu. Apa kebaikan dia segala. Kalau jual pakaian, pergi kedai kain untuk rasa dan kenali sifat kain.
👉 Zaman sekarang, dropship ni bukan benda baru. Tak mudah nak dapat pelanggan, nak-nak terangan tulis hangpa dropship ja.
👉 Educate diri, untuk educate target market. Kena well prepared. Bila bakal prospek soal, dapat jawab dengan yakin macam benda tu bebetul depan mata.
👉 Buat apa pun, inisiatif kena ada.
.
All the best!
.
Husna Adnan,
Budak baru belajar.
Nak tunggu berjaya macam Mark Zuckerberg baru sharing, takut umur tak panjang. Rugi simpan. 👻
.
P/S: Jemput share dengan kawan-kawan yang buat dropship. 💋
.

1 comment:

Dilah Naim said...

rupa-rupanya sama perkara yg kita lalui..

try buat pelbagai dropship..tak jalan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...