16 May 2009

Benci, lama-lama suka?

Sebenarnya, ada banyak perkara yang saya tidak pernah buat dalam hidup ini. Ya, antaranya apa yang saya tulis di tepi kiri blog saya ini. Tetapi itu kita boleh abaikan buat seketika. Yang saya hendak bualkan di sini berkenaan perkara yang orang lain buat kerana ia bagus tetapi saya hingga kini masih skeptikal dengannya.

Saya ada banyak pandangan berkenaan sesuatu perkara, dan pandangan itu antara penyebab saya mengelak. Dari aktiviti, makanan hingga benda; semuanya saya ada pandangan sendiri yang ada kalanya orang akan gelak apabila tahu apa sebabnya. Hahaha... saya pun tidak tahu mengapa otak saya begitu aktif membuat pandangan, tetapi itulah saya. Pandangan saya ini jugalah yang menjaga saya sepanjang umur saya ini. Alhamdulillah, saya masih tidak pernah meminum arak, berjudi, menyabung ayam dan sebagainya. Hehehe....

Ini kisah 12 Mei 2009. Tarikh bersejarah bagi saya kerana itu hari dan kali pertama dalam hidup saya, saya bermain boling!!!

Huh~ ini semua kerana pada 14 Mei 2009 yang lalu, syarikat saya membuat pertandingan boling antara kumpulan.... Saya siap berdebar-debar kerana saya tidak suka dan tidak pernah minat belajar boling kerana saya tidak mahu. Namun saya tahu, 14 Mei itu ialah tarikh yang saya tidak mampu elak. Saya sudah berkira-kira, hendak sakit secara sengaja namun betul-betul sakit kerana saya memang tidak berapa sihat. Saya batuk. Hehehe... saya harap saya batuk seperti Khamis minggu sebelumnya, yang menyebabkan saya terpaksa ambil MC.

Namun pada 12 Mei itu, saya kuatkan juga semangat untuk berlatih boling dengan teman-teman sekerja. Ramai yang berlatih sama... itu antara sebab saya sedikit bersemangat meneruskan latihan. Permasalah pertama: Bola nombor berapa. Saya tidak tahu pun bola-bola boling itu ada nombor. Nasib baik ada yang berikan suggestion. Saya guna nombor 9. Permasalah kedua: Saya tidak tahu jari mana hendak diletakkan di lubang yang mana. Juga berterima kasih kepada yang mengajar. Mula membuat balingan.

Balingan pertama, 9 pin jatuh!

Dan saya batuk.

Gembira! Gembira kerana saya yang tidak pernah bermain boling ini berjaya menjatuhkan 9 pin pada balingan sulung dan saya sudah batuk kembali! Dalam hati, 'Ya... come on batuk. U can do it!' dan saya duduk dengan senyuman. Senyuman yang berbaur gembira menjatuhkan 9 pin.

Kemudian tiba lagi giliran saya membuat balingan. Bangun dari kerusi dengan dada yang sedikit sakit. Saya batuk lagi. Senyum.

Jatuh lagi 8 pin. Semua yang ada tepuk tangan. Saya juga tepuk. Namun, hati saya masih fokus pada batuk saya yang menjadi-jadi. 'Ya... teruskan!' Hati saya berbunga riang. Saya duduk dan membuka zip beg. Ambil air masak, dan meneguk sekali dua. Batuk lagi. Saya sudah yakin, kertas MC sudah berada di tangan ketika itu.

Kini, tiba sekali lagi giliran membuat balingan. Saya angkat bola boling yang saya kategorikan sebagai menyusahkan, berjalan ke hadapan dengan perasaan segan tahap melampau, dan membuat balingan tanpa apa-apa teknik.

Entah mengapa, itulah STRIKE saya yang pertama! Hah ha ha!

Saya duduk.

Saya senyum, gelak dan batuk.

Hati riang.

Hati riang tetapi saya berkerut.

Saya suka.

Kerana batuk?

Tidak.

Kerana... saya rasa saya sudah suka boling! (^o^)

Kertas MC imaginasi saya, saya buang jauh-jauh.

Saya yakin saya sudah suka boling ketika itu kerana saya mampu strike pada balingan ketiga pertama saya. Hehehe... agak bongkak, bukan? Suka kerana mampu buat. Sedangkan selama ini saya begitu benci boling. Sangat benci hingga saya hanya duduk di bangku dengan muka menyampah ketika satu keluarga saya bermain boling. Malah, mesin kiraan markah itu rosak, mereka bermain berulang-ulang kali tanpa perlu membayar lebih. Mainlah hingga putus urat, memang tidak perlu bayar. Orang yang jaga tempat boling ketika itu pula entah ke mana. Lepas satu balingan, mesin itu terus-menerus menurutkan pin-pin baru.

Saya tidak suka boling kerana saya rasa, bola itu terlalu berat, saya akan membuat balingan ke longkang dengan begitu jayanya, dan orang lain akan memerhatikan saya dari belakang. Saya tidak suka semua itu. Saya kurang selesa apabila menjadi fokus orang. Sedangkan, apabila tiba pertandingan pada 14 Mei itu, saya sendiri kurang ada masa memerhatikan balingan orang lain! Hahaha! Dan itu jugalah agaknya pada orang lain. Mereka tidak ada masa melihat saya. Huh... 24 tahun yang saya bazirkan dengan pandangan pelik. Hehehe... kini saya agak suka boling. Saya tentu akan join sekiranya ada yang ajak. Dan tidak mustahil, saya yang akan ajak orang main boling dengan saya. Saya belanja semuanya pun tak mengapa. Hehehe....

Walaupun ketika pertandingan, kumpulan sensasi saya tidak menang, saya masih gembira. Kerana kami semua main dengan riang. Gelak-gelak, ketawa-ketawa, menjulang nama kumpulan masing-masing. Persaingan sihat, bak kata... er... bak kata pujangga kot.



Akan datang, saya mungkin akan membuat pelbagai lagi perkara yang saya tidak suka. Saya akan hadapinya juga kelak. Target terdekat akan datang: Paintball. Huh.

Jumpa lagi!

6 comments:

leonhart said...

ni la yg dinamakan bakat terpendam...hehe...u r so talented dlm bnyk bidang la (^__^)

blurry-eye said...

huhu..betul sangat!
Dulu pun aku x suka karok..sbb aku tau aku tak boleh nyanyi!can't carry a tune even if my life depends on it!haha..tapi lepas join dayah jadi suka la pula...

p/s:paintball cam best kan!tapi kwn aku cakap badan akan sangat sakit!adusss~

aKu NaKaL said...

hoho saya setuju dgn taju tu.. benci, lama-lama suka..

at last kita termakan dgn kata2 kita tadi.. x)~

La La La said...

leonhart,
hehe hope so..
nak try ape pulak yg boleh pasni.

blurry-eye,
karaoke tu aku penah try sekali..
tp lagunya ntah hapa2..
terus bg pd adik mat rempit supaya dia habiskan.. hahaha!

aKu NaKaL,
hehe ya ya.

aku-H said...

ai da gian karokla 2..
stat cuti trus ajak karok..
hahaha..
oit penulis blog!!
hayooooooooooooooooooooooooooooooo
x pnh main boling!!
g matila..pintu neraka tebuke luas tuk ko 2 ha..(mcm pintu syurga ade tuk aku ye!!)tp agak cemburula sbb akak jrg dpt jatuh 8 pin dek..7 lgla..hahaha..congrats!!mgkin kite ptt lwn 1 by 1..waaaa..mcm hebat je!!

La La La said...

hahaha! sudah tentu!
kalau berani, meh la beb..
lawan bowling.. hehe.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...