17 May 2009

Hari minggu yang... apakah?

Semalam, hari Sabtu yang dirasakan indah itu, berakhir dengan sangat pantas tanpa saya sedari. Apabila saya sedar, sudah separuh Sabtu itu dihabiskan tanpa apa-apa hasil. Saya termenung memikirkan diri yang berkelakuan sejahanam begini.

'Hey, sekiranya hendak membuang masa, baik teruskan membuat kerja-kerja ofis di rumah! Bukan duduk termenung sehingga satu apa pun tidak dibuat,' Shakira (entah mengapa saya hendak namakan dia Shakira... selama ini dia tidak ada nama dan dia tidak ada status... tiba-tiba namanya Shakira dan berstatus rakan imaginasi saya), membebel dalam minda sendiri. Saya akur.

Saya hentikan menungan saya dan saya teruskan melayari Internet hingga ke petang.

Saya sudah ternampak Shakira muncul secara halus dalam minda saya dengan niat untuk membebel. Saya jentik dia dengan pantas dan saya rasa dia sudah arwah ketika itu. Saya senyum puas kerana saya rasa saya sudah bebas daripada bebelan rakan imaginasi. Saya meneruskan sesi membuang masa saya.

Oh, Sabtu paling indah yang pernah saya lalui kerana saya penuhi hari saya dengan melayari Internet, memakan apa jua jenis makanan yang wujud di dapur, menonton TV bersama emak dan kakak yang saya sendiri tidak tahu hujung pangkal cerita itu namun masih setia menonton sehingga habis, memasak Maggi goreng pertama saya dengan begitu hebat tanpa mengingati bahan-bahan yang saya lontarkan ke dalam kuali dan bersenam apabila berasa gusar melihat corak pemakanan saya. Yang paling best, siap boleh tidur petang dengan lamanya kerana kekenyangan dan bangun dengan perut yang mual dan kepala yang pening.

Saat itu saya memandang ke cermin, 'Siapa yang jadikan kau isteri, tentu akan geleng kepala sekiranya dia tahu kau begini jenisnya....' dan tentulah saya akan teruskan dunia solo saya dalam tempoh yang agak lama kerana saya telah mempamerkan sikap saya di blog ini. Walaupun sedar buat masa ini hanya ada satu peminat bukan rahsia saya, saya tetap rasakan saya akan dibuang daripada senarai calon isteri sesiapa. Hahahahahahahahahaha! (gelak ignorant.)

Sedar-sedar lagi, masa sudah menunjukkan pukul 12.01 pagi. Sudah masuk hari Ahad. Saya berhenti melakukan apa-apa. Tetapi tangan pantas menukar status YM agar kelihatan up-to-date.

'Oh... sudah masuk Ahad rupa-rupanya.'

Itu status YM saya ketika 12.03 pagi, hari Ahad.

Saya masih ligat berYM kerana mata saya segar-bugar dek penangan tidur petang yang sangat jarang saya lakukan itu. Syaitan manakah yang membuatkan saya jadi begini... sungguh enteng sikap saya dengan menyalahkan syaitan apabila hidup menjadi tidak bagus.

Dan saya berYM sehingga 4 pagi, berbicara soal hidup dan mati (err... mati?) dan masuk tidur dengan perasaan bercampur-aduk.

Oh, saya diberikan satu lagi hari sebagai penebus sikap bedebah saya pada hari Sabtu. Saya bertekad, Ahad akan diisi dengan pelbagai aktiviti dan produktiviti.

Bermula dengan gagal.

Saya bangun sekitar 10 pagi.

Mandi dan bernyanyi di dalam bilik air dengan kepala yang pening.

Bersiap dengan perancangan, akan melakukan sesuatu hari ini! Mesti!

Berpakaian serba sederhana, mengambil kunci kereta, dan bertemu dengan emak. Ketuk biliknya, dan berkata, "Kite nak gi dentist jap." Salam cium tangannya, dan beredar.

Balik dengan hampa. Semua dentist itu berpakat menutup perniagaan pada hari Ahad. And why on earth didn't I know that?

Menyalin pakaian santai di rumah, melantak nasi lemak masakan emak yang sudah dipesan agar memakannya selepas pulang daripada misi mencari dentist, sedangkan ketika bangun daripada tidur tadi, saya sudah bertekad untuk menyeksa diri dengan tidak memakan apa-apa kerana kegelojohan saya semalam. Namun demi mengelak menjadi anak durhaka, saya melantak juga dengan sucinya.

Dan ilmu pengetahuan saya berkenaan saya yang begitu mendalam, saya yakin saya akan tidur lagi petang ini kerana saya akan mengantuk tahap disuntik dadah apabila kenyang. Dan ternyata saya lulus dengan cemerlang.

Kini, saya menaip di sini selepas membuat editing sebanyak tiga muka surat. Saya kompom membenci diri saya dalam keriangan membuang masa saya. Aduh... hari minggu ini sangat jahanam bagi saya. Jahanam yang saya enjoyi (perosak bahasa: enjoy ditambah imbuhan belakang 'i'). Namun saya sangat bersikap seperti manusia... kita sedar itu salah, namun kita tetap buat. Dan kita begitu akan berasa bersalah, namun tetap melakukannya.

Esok sudah Isnin. Matilah saya....

4 comments:

leonhart said...

wah...ada rakan imaginasi pula! so funny la u ni, Dolly...hehe ;P

aKu NaKaL said...

x)~

loona said...

bila bc blog kak dolly nih, msti tergelak... lucu lAA.

sy pun mrh ngan diri sndirik klu ujung mggu jd mcm zombi. huhuh

Husna Adnan said...

leonhart,
hahaha dolly :P

aKu NaKaL,
(^_^)

i-ta-chi,
hehe thanks adik!
marilah jdkan hujung minggu kita lebih produktif.. hehehe.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...