07 June 2009

Kisah hari minggu: Edisi Ahad 7 Jun

Sila baca entri di bawah (Kisah hari minggu: Edisi Sabtu 6 Jun) terlebih dahulu supaya kesinambungan entri ini dapat anda hayati. Terima kasih.

Ini pula kisah hari ahad saya. Saya bangun awal seperti biasa, menyikat rambut, menggosok gigi, membasuh muka dan seterusnya membasuh kaki. Saya tidak boleh mandi awal hari ini. Saya ada perancangan.

Jam 8 pagi, saya turun ke bawah. Aktiviti melaporkan diri sekali lagi dilakukan. Kali ini saya jumpa YAB Tan Sri Emak di luar, sedang membakar sampah. Tekad saya pada hari ini ada dua; membasuh dan membersihkan Cik Lisa dan membuat pruf manuskrip yang telah tertunda beberapa hari. Maafkan saya, tuan editor. Saya tidak ada apa-apa alasan membela diri, salah saya kerana menyelesaikan manuskrip saya dahulu. Hidup ini penuh dengan manusia berkepentingan sendiri.


Saya mula menyediakan beberapa alatan yang diperlukan bagi membasuh dan membersihkan Cik Lisa. Baldi, gayung dan kain pengelap sudah disedia. Mencari-cari sabun pembasuh kereta. Tentunya bukan milik saya kerana saya tidak ada kesedaran menjaga kereta sebelum ini. Sabun pembasuh kereta yang saya jumpai milik kakak sulung saya. Terus-terang, ini kali pertama saya membasuh Cik Lisa dengan tangan saya sendiri setelah beberapa bulan saya bersamanya. Sebelum ini, saya banyak singgah di sebuah pusat membasuh kereta di kawasan taman perumahan lama saya. Niat saya sangat baik; memberi upah kepada yang pakar.

Dunia ini juga penuh dengan manusia yang malas. Namun kemalasan manusia itu menjadi mata pencarian bagi manusia yang bijak mempergunakan kemalasan manusia. Manusia yang malas membasuh kereta sendiri seperti saya, memberi kebaikan kepada mereka yang bijak itu tadi. Maka saya yakin kemalasan saya membawa rahmat pada mereka. Kerajinan saya membasuh kereta sendiri pada hari ini membuatkan hati saya sedikit sedih kerana saya seolah-olah mengurangkan keuntungan mereka, namun apakan daya... saya sedikit rajin pagi ini.


Banyaknya membebel. Bukan malaslah... tak ada masa. Haish.

Saya mulakan dengan memvakum bahagian dalam Cik Lisa. Yah hahaha! Menggunakan vakum baru yang dibeli semalam. Vakum yang berjaya dibawa pulang dengan pengorbanan saya. Oh begitu perasan. Saya berasa sedikit bangga kerana saya yang merasmikan vakum itu. Dengan keanggunan di luar imaginasi, saya memulakan pemvakuman. Bahagian meletakkan kaki sekali pandang seperti pantai Port Dickson. Cuma kurang pokok kelapa, cengkerang dan laut sahaja. Entah mana datang segala pasir. Saya cuba mencari salah siapa sedangkan Cik Lisa hanya dipandu oleh saya. Sungguh menghairankan.


Kala inilah terjumpa beberapa keping duit syiling dan keychain yang saya yakin milik pemilik Cik Lisa yang sebelumnya. Saya kumpul segala khazanah dan mula memvakum kembali. Saya vakum setiap sudut di dalam Cik Lisa dan apabila yakin itu sahaja kemampuan saya, saya membuka bonet. Tidak ada apa di dalamnya selain sekaki payung, penghadang cahaya matahari untuk cermin hadapan dan juga alatan pertukangan kereta. Alatan pertukangan kereta ya? Hahaha saya tak tahu apa nama benda alah tu. Kira cincai sajalah.


Saya vakum di dalamnya, dan sesuatu seperti menghimpit ruang ingin tahu saya. Saya pandang sahaja pengalas bonet itu, dan tangan saya seperti disuruh-suruh menyentuhnya. Saya sentuh. Dan kini ruang ingin tahu saya sekali lagi rasa dihimpit-himpit. Menyuruh saya mengangkat alas bonet itu. Lalu dengan segenap kekuatan, saya angkat pengalas bonet.


Hahahahaha! Ya saya tahu. Saya sangat teruk sebab baru tahu di mana orang letak tayar
spare dan saya juga terkejut kerana selama ini saya bawa lima tayar. Ada car jack sekali bawah tu. Hahaha sangat teruk kan? SAYA BARU TAHU!!! xD

Selesai mentertawakan diri sendiri dan memvakum seluruh bahagian dalam Cik Lisa, saya menutup semua pintu dan mula memancurkan air ke badannya. Sesi membasahkan Cik Lisa dan diri sendiri. Ya, inilah sebabnya saya tidak boleh mandi awal pagi tadi kerana akhirnya saya perlu memandikan diri juga.

Apabila semua bahagian badannya basah, saya memasukkan kain pengelap ke dalam air sabun dan mula menyabun. Saya tiru perbuatan pakar membasuh kereta yang sering saya upah itu, dan cuba bergerak sepantas mungkin namun tetap teliti. Tentulah gagal kerana pergerakan saya memang agak lembab sikit. Saya makan pun
slow, hingga seakan-akan menyusahkan orang... inikan pula membasuh kereta.

Matahari sudah tegak di atas. Saya gigih menyabun Cik Lisa dan memberus rim tayar. Selesai aktiviti berkaitan sabun, saya sembur Cik Lisa dengan air lagi. Kemudian memerah kain yang digunakan menyabun Cik Lisa yang telah saya basuh, untuk mengelap badannya. Dengan bantuan matahari dan kain pengelap yang kering, Cik Lisa saya kering dengan pantas. Habislah warnanya sekiranya saya kerap lakukan begini.


Kini Cik Lisa saya sungguh berseri dan menawan. Dalamnya saya sembur Febreze untuk efek wangian dan kesegaran terakhir. Saya berbangga kerana hari ini dia cantik kerana tangan saya sendiri. Ada terfikir ingin menangis terduduk di sebelahnya kerana sangat terharu, namun pemikiran waras saya terus menegah dan menyuruh saya mengalihkan Cik Lisa di luar. Sekiranya Cik Lisa diletakkan di porch rumah, saya yakin esok pagi, bumbung Cik Lisa dipenuhi bulu dan kesan tapak kaki mahkluk bernama kucing. Lalu saya undurkan dirinya dan parking di luar rumah.


Tika ini juga, saya kembali tersedar. Saya sedar, dengan meletakkan dirinya di luar rumah, kecantikan dan kegemerlapan Cik Lisa tidak akan bertahan lama. Kerana:


Jadi entri kali ini dua dalam satu. Menyatakan bahawa Ahad saya dihabiskan dengan sesuatu yang bagus, dan juga pemberitahuan bahawa kereta saya sering kotor kerana pembikinan taman perumahan di tepi itu. Saya bukan seorang yang kuat berjalan dengan kereta saya, jadinya itu menimbulkan kehairanan kerana setiap minggu, kereta saya seperti baru selesai menyertai 4x4 challenge. Saya harap esok pagi Cik Lisa saya masih wangi dan bersih. Huhuhu tolonglah.

Hari Ahad saya seterusnya dihabiskan dengan makan dan tidur. Target menghabiskan pruf manuskrip sekali lagi menuju kehancuran. Saya akan usaha!

Wassalam. Jumpa lagi di lain entri yang lebih serius.

P/S: Ya, saya sudah semakin serius. Menandakan saya perlu membeli produk kecantikan menghilangkan kedut dan mengurangkan minuman berkafein.

6 comments:

leonhart said...

wah! rajinnye!..hehe
seems like ur weekend so lively..bgs2!

both entries this time more to 'keriangan'...i like! (^__^)

keep on being happy ya..juga berusaha! ;)

aKu NaKaL said...

wah wah.. nnt ley la menvacum kereta saya juga.. x)~

Blog Rasmi Motivasi Minda said...

Tahniah kerana membelai si Lisa yang stress dengan pandangan 'hijau' di depan yang tidak begitu hijau.

Jika dia seekor gajah pasti diangkat-angkat belalainya setinggi-tinggi apabila sejuk dicurah air sabun.

Hmm dua hari yang bersemangat dan Isnin pasti dipengaruhi aura dua hari itu.

aku-H said...

aku cb nk phm kn mne ltknye tayar 2..
sbb aku pn x tau..hahaha..
wlupun sdh 7 thn bwk kete!!
mksudnye kt lntai bonet 2 ley bkkla ye..de cm lubg simpn tyr ek..
aaaaaaaaaaa..bencila x dpt bygkn!!

ANON said...

erm..bestnye ari sabtu n ahad ..
nanti kenduri kawin akak jgn lupe jemput anon yee :)

Si Daun said...

leonhart,
ehehe thanks!
akan cuba jd riang selalu ;)

aKu NaKaL,
boleh.. upah kena mahal sket ni..
siap dgn pakej percutian.. hehe..

Tuan Zamri,
hehehe ai apada gajah..
isnin saya mmg gembira.. hehe.

aku-H,
hahaha nnt dtg la umah..
akan dipertontonkan secara live!

ANON,
weekend kes terpencil..
selalunya bosan je.. hehe..
insyaAllah, akan dijemput.. =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...