07 June 2009

Kisah hari minggu: Edisi Sabtu 6 Jun

(Melonjak riang!) Ya!!! Hujung minggu saya kali ini tidak dibazirkan. Oh saya sangat gembira dan perasaan berhidup membara kembali! Hohoho hai semua, dan assalamualaikum.

Hari Sabtu yang selalunya menjadi Hari Sia-sia saya, dimulakan seawal 5.45 pagi. Saya mulakan dengan perasaan bertanggungjawab yang sangat tinggi kerana pagi itu saya ada misi, kemudian disertakan dengan senyuman pagi melihat diri sendiri yang begitu mengerikan (oh saya sangat cemburu melihat gadis yang bangun pagi kelihatan cantik) dan mengambil wuduk lalu menyelesaikan solat subuh dalam keheningan pagi. Wah, ayat Ramadan saya sudah mula kelihatan! Adakah Ramadan sebegitu dekat? (Siapa belum bayar lagi puasa, marilah kita sama-sama lakukannya. Betapa tahun yang lagho hingga hampir begini masih berusaha menggantinya. Tak mengapa, yang penting kita masih ada rasa tanggungjawab. Hutang wajib dibayar. ~Ayat dalam kurungan yang membela diri agar tidak rasa begitu malu dan bersalah.~)

Selesai membersihkan diri, saya membuka laptop dan menghidupkannya dengan hujung jari telunjuk. Begitu juga dengan modem. Apabila sudah kelihatan lambang bumi kecil di hadapan dua komputer kecil di hujung kanan laptop (siapa tidak faham, boleh lihat di laptop kamu, jika masih tidak faham, tidak mengapa sayang... mari buat apa? mari abaikan), saya mula berlegar-legar di alam siber. Melihat-lihat tiga emel yang wajib saya jenguk setiap hari. Satu lagi emel hanya akan saya jenguk apabila saya rasa saya sudah hampir lupa kata kuncinya.

Kemudian membuka Facebook, satu lagi rutin saya. Melihat-lihat status update rakan-rakan, dan saya terkejut! Status seorang adik yang saya kenal tahun lalu di FB, berusia 23 tahun (sebaya adik saya) mengumumkan 13 haribulan ini, dia akan menjadi tunangan orang. Wah, sungguh hebat! Saya terus mengucapkan tahniah kepada dia, dan mendoakan dia dan pasangannya berjaya mengharungi tempoh pertunangan yang ramai cerita kepada saya, satu tempoh yang sangat mencabar. Saya belum ada pengalaman, tetapi pengalaman kawan-kawan agak mengiakan kenyataan itu. Bertabahlah! \(^o^)/

Kakak kedua saya,
(mari namakan dia Wafa Munirah - bukan nama sebenar) juga sudah bangun, dan dia begitu sibuk memilih baju yang sesuai untuk ke majlis nikah rakan baiknya. Musim orang menjadi tunang, suami dan isteri. Hohoho, tahniah buat semua. Ramai juga kenalan saya naik pelamin dalam tempoh cuti sekolah ini. Namun saya tidak berkesempatan kerana punya hal lain yang lebih memerlukan kehadiran saya dan juga majlis mereka sangat jauh!!! Apa ni buat majlis di Johor dan Kelantan??? (T-T) Mana majlis sekitar Selangor dan Kuala Lumpur? Kita kenal di sini sahaja, bukan? Mana? Mana??

Lebih kurang jam 9 pagi, saya turun melaporkan diri kepada
Menteri Kewangan, Keselamatan dan Kasih Sayang, YAB Tan Sri Emak. Tujuan melapor hanya supaya beliau tidak membebel kerana menyangkakan saya masih menenggiling di atas katil empuk di kala itu. Turun sahaja, saya jumpa beliau di dapur. Menyapa selamat pagi. Beliau terus memberitahu apa aktiviti beliau untuk hari ini (yakni semalam). Saya membenarkan beliau menghabiskan senarai aktiviti beliau, sehingga muncul perkataan, "kita pergi jam 12.30."

Saya: "Eh? Kita?"


Beliau: "Yalah, teman mak sebab kawan mak tak jadi pergi kenduri yang satu lagi tu. Dia tak sihat. Mak pun tak tahu jalannya, jadi mak pun tak jadi pergi sana. Tapi kebetulan ada satu lagi kenduri, anak kawan abah area sini-sini je."

Saya: "Hahaha yalah. 12.30? Okey."

Saya sangka Sabtu masih hari sia-sia saya. Namun sudah nampak, jam 12.30, saya perlu menghadiri (saya tersilap taip tadi, saya tulis menghariri - seperti nama rakan sekerja saya tanpa imbuhan meng-) dan saya terus naik menggeledah baju. La la la, jam 12.30 akhirnya muncul. Dan saya ke kenduri itu bersama YAB. Sampai di majlis itu
(majlisnya di kawasan padang), salam tuan rumah, ambil makanan, duduk makan di bawah sebatang pokok yang rendang kerana tetamu terlalu ramai hingga tiada meja kosong namun nasib baik hari agak berangin walaupun terik, dan berbual-bual sesama sendiri. Tidak kenal sesiapa di kenduri itu kerana itu majlis kenduri anak kawan abah. Kami hanya wakil dirinya.

Jam 1.15 petang, kami minta izin beredar. Sesampai di rumah, saya terus naik ke bilik, menukar baju santai, tunggu azan zohor, bersolat, bersiap dengan pakaian kasual dan turun semula ke bawah selepas Kak Wafa Munirah memanggil saya supaya cepat sedikit. Ke mana pula kami kali ini? Haaa...

Ke Nilai 3.

Menaiki kereta Kak Wafa Munirah yang agak luas demi pemuatan barang-barang sejagat. Sebut sahaja ke Nilai 3, pasti dihujani pertanyaan-pertanyaan seperti "Wah! Beli barang kawin ke?" dan ada juga yang tulis, "Wah, tahniah. Nak bertunang." Ya, kami ke Nilai 3 bukan untuk membeli barangan perkahwinan, sebaliknya barangan pertunangan. Tidak perlu berteka-teki kerana kelak ada yang ucapkan tahniah kepada saya. Bikin hati geli dan mendung. Ini majlis tunang kakak kedua saya itu. Saya nak bertunang dengan siapa?? Huhu tak baik korang... (=p).

Selepas berjaya menempuh kesesakan jalan raya (cuti sekolah, biasalah...), kami selamat tiba di destinasi. Panas terik bagai nak gila! Saya yakin, penjual air merupakan peniaga yang paling untung di Nilai.

Dari satu kedai ke satu kedai, kami 'berbalah' tentang corak apa yang cantik, warna apa yang sesuai, apa yang perlu dan apa pula yang tidak perlu. Hahaha! Memang kelam-kabut kerana kami ialah anak beranak yang tidak pernah membuat majlis di rumah sendiri. Ini bakal menjadi majlis sulung di rumah kami selama tiga tahun kami tinggal di sini. Anak pertama YAB yang bakal memecah tradisi.

Tema majlis sudah ditetapkan hijau keemasan. Warna asas sudah ada, mudahlah mencari barang-barang yang berkenaan. Di dalam sebuah kedai yang dibuat khas untuk majlis tunang dan perkahwinan, saya memerhatikan manusia-manusia di dalamnya. Saya tersenyum. Rata-ratanya berpasangan, dan wajah mereka seperti bersinar-sinar. Gembira mencari persiapan majlis mereka jugalah agaknya. Senyum sahaja mereka sambil berbincang. Ada juga seperti kami, bawa keluarga buat penambah riuh.

Saya seperti biasa, menjadi pakar runding tak bertauliah dan juga tukang angkat barang. Saya syukur saya ikut, kerana jika saya tak ikut, mata saya bakal merana kerana YAB dan Kak Wafa Munirah memilih corak dan warna yang tidak ada kesatuan idea. Wah memang hampir menjadi rumah badut! OH SAYA SANGAT BERSYUKUR!!! (Ni nak kata taste kau lebih best la ni? Haha!)


Ini sampul door gift kepada para tetamu pada hari tersebut kelak.


Sekitar jam 5.30, kami sepakat menyatakan bahawa segala keperluan sudah selesai dibeli. Pulang dengan kereta yang hampir menyebabkan saya perlu pulang ke Kajang dengan menaiki komuter. Al-maklumlah, penumpang di kerusi belakang.

Setiap kali pemandu menekan brek ataupun selekoh baring, saya perlu menahan plastik-plastik ini supaya saya tidak mati dibunuh oleh bakul-bakul dan barangan lain. Biarlah saya meninggal dunia dengan cara yang lebih bermaruah.


Itu belum habis lagi. Sesampainya di Kajang, YAB menyatakan bahawa vakum di rumah kami telah pun rosak dan kami memerlukan vakum baru. Saya melihat barang-barang di sebelah saya. Mana nak letak pulak vakum tu??? Bonet belakang dah penuh. Saya berkira-kira perlu menahan teksi untuk pulang ke rumah.

Vakum selesai dibeli. Sangat besar okey. Sebab YAB mahukan vakum berpendekatan air. Vakum yang menggunakan pendekatan air ini zahirnya memang besar. Seperti pekerja di Tesco selalu guna. Kerana terlalu terhad ruang yang tinggal, vakum dibeli tanpa kotak kerana kotak hanya akan memakan ruang. Saya kini duduk di sebelah vakum baru dan plastik-plastik itu.

Sebelum sampai ke rumah, Kak Wafa Munirah menyatakan makanan kucing-kucing kami sudah hampir habis. Lalu menghala ke Klinik Haiwan berdekatan kerana di situ ada menjual makanan kucing. Saya kembali tertanya-tanya, MANA NAK LETAK??? (T-T)

Makanan kucing yang sangat besar itu diletakkan di tempat meletakkan kaki. Saya berkorban dengan duduk berposisi kaki dibengkokkan di atas kerusi dan tangan memeluk kaki tersebut. Dapat bayangkan? Hehehe. Kami selamat tiba dengan kaki saya menyentuh tanah dengan rasa 'semut-semut'. Hahahaha keluarga yang gila! Saya pun turut gila sebab tetap bergelak ketawa di dalam kereta sepanjang jalan. Nak buat macam mana. Itu sahaja kereta kami yang berkategori besar. Rasa seperti mahu beli lori sebijik.

Selesailah aktiviti hari Sabtu saya. Malam tidak ada apa yang produktif selain menonton television dan makan. Ada ambil masa jenguk emel lagi dan mendengar lagu sekitar jam 10 malam. Saya tidak jenguk YM dan membaca blog gosip artis (hmm?) kerana saya sangat letih. Inilah akibat tidak begitu aktif berhidup dan bersenam.

Nasihat saya: Nilai 3 ialah kawasan
yang tidak digalakkan mencari jodoh. Hahaha! Marah jejaka bujang Nilai.

(Bersambung di Kisah Hari Minggu: Edisi Ahad 7 Jun)

8 comments:

aKu NaKaL said...

wah.. ceriter yg amat menarik.. x)~ bila nk wat novel ni? hehe

i-ta-chi said...

huhuh.. ksian cik lisa tuh.. kak kena aa bg elaun sket kat cik lisa tu!

leonhart said...

wow! ur day r so packed!
glad to hear that u r having fun(^_^)
tu la..comel sgt..kan dah dibuli..
hehe..xpe2, nnt sy kemukakan surat bantahan kat YAB ye..hehe ;)

Blog Rasmi Motivasi Minda said...

Adakah gambar barang di belakang diambil ketika tangan kanan memegang kamera, tangan kiri menahan barang, kaki kanan mengendalikan stereng dan kaki kiri menekan minyak?

Sungguh yogastik!

aku-H said...

waaaaaaaaaaa...
wafa munirah nk btung!!!
bile??
jdla 2 stelah bbrp kali tetangguh...
suh YAB msk ketupat dgn ayam smbal 2!!
aaaaaaaaaaa...ayam smbal 2!!
bile nk raye ne...

Si Daun said...

aKu NaKaL,
hehe terima kasih..
novel? hm.. itulah..
belum mula pun lagi.. huhuhu.

i-ta-chi,
masa ke nilai tu bkn naik cik lisa..
naik kereta kakak tu, dik..
bg cik lisa rehat di rumah.. hehe..

leonhart,
hehe terima kasih juga..
beginilah keluarga susah..
kena byk berkorban.. hehe..

Tuan Zamri,
kerusi belakang mana ada stereng dan pedal minyak?

aku-H,
hehehe raya?
puasa dah ganti ke belum tu cik?
hahahaha.

Blog Rasmi Motivasi Minda said...

Dan saya membayangkan awak bukan di kerusi belakang...

Si Daun said...

hehehe saya tak memandu..
dan saya jadi bos di belakang..
bos yg sedikit terseksa.. hihi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...