04 June 2009

Ucapan Enteng

"Terima kasih...... KAKAAAAAK!" (^O^)

Itu laungan seorang penjaga tol kepada saya petang tadi. Orangnya kelihatan agak muda, agak good looking, berkulit cerah, rambutnya kemas, memakai baju hijau pucuk pisang yang terang dan tersenyum riang.

Saya hulur satu not RM1 sambil mengucap terima kasih dan terus memandang ke depan. Ketika kereta saya sudah bergerak beberapa cm, jejaka muda itu mengucapkan terima kasih. Ada jeda. Kemudian dia laung perkataan KAKAK selepas saya hampir dengan palang tol, tetapi jangan risau, palang tol itu sudahpun terangkat. Hehe.... Saya berpaling melihat dia kembali, dan saya ketawa kerana hati saya rasa laungannya
itu kelakar. Saya lihat matanya sepet kerana dia juga ketawa sama.

Hehehe... perbuatan yang sangat comel. Adik itu pasti orang baru. Mungkin cuba mencari wang sampingan sempena cuti sekolah? Entahlah. Tapi saya yakin dia orang baru. Sudah bertahun-tahun saya melalui tol yang sama, saya tidak pernah disapa sebegitu.

Dan saya sangat-sangat berterima kasih kepada dia kerana petang tadi saya sangat mengantuk. Tol itu menandakan rumah saya sudah hampir dekat. Tetapi entah mengapa saya rasa perjalanan saya masih jauh... rasa seperti mahu tidur sambil membawa kereta tetapi kereta meluncur dengan had laju yang disarankan dan selamat tanpa perlunya kemalangan.
Semalam juga sama. Saya memandu dengan kepala disandarkan ke kerusi dan rasa sangat selesa. Waktu ini, saya fikir, ya... bagusnya ada seorang suami yang dapat membantu saya memandu Cik Lisa saya dan dia hanya memerhatikan saya tidur di kerusi sebelah dengan senyuman kudus dan mendoakan saya rehat sepanjang perjalanan hingga selamat tiba di rumah kami syurga kami.

Ah, melampau sangatlah impian itu, cik.
Tetapi ucapan terima kasih dan laungan KAKAK daripada adik itu menyegarkan saya kembali kerana saya terkejut dan ketawa. Hehehe.

Begitulah selalunya. Ucapannya ringkas, namun impaknya besar! Contoh ucapan terima kasih dan maaf. Kes saya dan adik tol tadi berbeza sedikit kerana dia laung KAKAK. Itu memang menyegarkan saya, tetapi ucapan awal adik itu bagi saya besar impaknya.

Ucapan terima kasih. Ucapan yang ringkas. Namun tak ramai yang sudi mengucapkannya. Rasa segan hendak mengucapkan terima kasih, lebih-lebih lagi pada ibu bapa dan adik beradik, mungkin juga pada kawan-kawan rapat. Tanpa kita sedar, kita sering ucap terima kasih pada orang yang tidak dekat dengan hati kita, yang hanya berkepentingan pada kita. Dengan majikan kita, dengan pomen yang baiki kereta kita, dengan orang yang tunjukkan arah pada kita apabila kita sesat jalan. Sedangkan ibu bapa, adik beradik dan kawan-kawan itu lebih manis sekiranya menjadi penerima ucapan terima kasih kita yang paling kerap. Ramai berfikir, tanpa ucapan terima kasih pun, mereka tetap ada ketika kita susah. Mereka tetap ada apabila kita ditinggalkan kekasih.

Tetapi apa salahnya, sekali-sekala, ringankan mulut dan ucapkan terima kasih pada yang dekat di hati kita itu. Bukan hanya ucap apabila poket kita kering, dan mak ayah beri kita loan yang tak perlu bayar balik, baru nak ucapkan terima kasih. Mak kita SMS kita, 'Beli di kedai saja, mahu makan apa?' Kita balas, 'Mi goreng'. Dan balik dengan bayangan sebungkus mi goreng ada di atas meja. Mana ucapan terima kasih kerana dia ingat bertanyakan kepada kita mahu makan apa? Sekiranya dia tidak ingat pada kita, mana kita nak dapat mi goreng buatan kedai yang percuma? Apalah salahnya balas, 'Nak mi goreng, boleh? Terima kasih, mak.' Emak kita tak balas SMS kita tulis 'Sama-sama' pun tak mengapa. Saya yakin, ucapan terima kasih yang pendek itu sudah mampu membuatkan hatinya senang.

Ataupun ayah kita tanya, "Mengapa balik lewat sangat malam tadi?" Kita jawab, "Ada kerja." dan terus naik ke bilik. Kunci pintu. Mana ucapan terima kasih kerana dia ambil berat tentang kita? "Ada kerja sikit semalam. Terima kasih ayah sebab tanya." Ataupun kita sedang makan. Alahai... lupa nak ambil air. Nampak adik kita ke dapur. "Mat, ambilkan abang air secawan." Adik bawakan kita air. Kita tak pandang pun dia. Mana ucapan terima kasih kerana dia bawakan kita air secawan tadi?

Hanya contoh situasilah atas tu ya.

Ucapan terima kasih ini pada sesetengah orang, perbuatan enteng. Enteng yang bukannya senang hingga mudah hendak diucapkan. Enteng yang remeh. Yang tak ucap pun tak apalah. Bukan adik yang bayar gaji. Tak ucap terima kasih pun dia akan tetap jadi adik.

Sedangkan ucapan terima kasih itu dengan entengnya menyenang hati sesiapa. Tolak ucapan terima kasih yang bernada sarkastik itulah.

Ucapan terima kasih mampu menyelesakan hati kita apabila kita membantu sesiapa, walaupun kita ikhlas. Sedikit sebanyak kita akan rasa senang.

Sama halnya dengan ucapan maaf. Sebesar mana pun kesalahan kita, ucapkanlah maaf dahulu. Walaupun ucapan itu mungkin tidak akan mencantikkan keadaan, tetapi percayalah, sekurang-kurangnya hati yang sedih ataupun sakit itu sedikit ringan. Tetapi pula, janganlah asyik ucap maaf sedangkan tak pernah fikir nak ubah sikap. Buat salah, minta maaf. Lepas tu buat lagi. Minta maaf lagi. Alamak, terbuat lagi. Minta maaf lagilah. Ini gaya orang yang nak kena penampar.

Ucapan terima kasih tadi, sambutlah dengan ucapan 'Sama-sama'. Ini lebih manis sebab ada interaksi. Jangan ada yang kata, "Terima kasih, Yam.", dan watak Yam ini hanya senyum. Ucaplah "Sama-sama" sambil tersenyum. Aduh... menyenangkan sungguh situasi ini.

Apabila kita beli makanan, kita beri duit dan tunggu mak cik gerai pulangkan bakinya. Mak cik itu kata, "Terima kasih, saya jual." Ada yang hanya diam diri dan sambut pulangan baki. Ada yang sekadar angguk dan jawab, "Sama-sama." Ada juga yang angguk, jawab "Sama-sama, saya beli." Indah sungguh kerana akad jual belinya selesai elok. Tetapi sekiranya mak cik yang jual itu berat mulut, mungkin dia sudah tua dan kepenatan, kitalah yang ucapkan "Terima kasih, mak cik. Saya beli ya?" Tak salah kalau peranannya terbalik begini. Saya sekali lagi yakin, mak cik itu walau mukanya tak menunjukkan apa-apa reaksi, hatinya sedikit senang. Ataupun ada hati pelanggan lain yang rasa senang dan merasakan anda pembeli yang berbudi bahasa lantas si dia jatuh suka pada anda? Hai... tak mustahil. Hehehe.

Jadinya, saya ucapkan terima kasih kedua
saya (ya, perkataan 'kedua' itu bukan silap letak) kepada orang tua saya, kepada adik beradik saya yang selalu bertekak namun kalau tengok cerita kelakar, kita ketawa sama-sama, kepada kawan-kawan rapat mahupun tidak begitu rapat kerana dasarnya kita tetap kawan selama menemani saya, kepada semua guru saya kerana mendidik saya di luar rumah, kepada jiran tetangga dan pak guard warganegara Bangladesh yang tolong menjaga keselamatan rumahku syurgaku, kepada majikan yang sudi berikan saya peluang menimba pengalaman baru, kepada bekas-bekas majikan juga kerana tanpa anda, saya takkan rasa majikan saya yang sekarang ini sangat best, kepada semua peniaga yang membantu hidup saya agar lebih mudah, kepada pencipta seterika kerana saya amat tidak selesa jika pakaian saya komot, kepada... aduhlah... sangat ramai. Terima kasih semua. Terima kasih saya yang utama, kepada Allah. Saya di sini kerana izin-Nya.

Maaf sekiranya ada yang merasakan saya tidak menghargai mereka. Saya ucapkan terima kasih kerana saya memang menghargai semuanya. Cuma mungkin tika itu saya sendiri lupa mengingatkan diri saya untuk ucapkan terima kasih. Kerana senyuman saya lebih pantas daripada kelajuan bunyi. Ewah!

Jumpa lagi semua, dan wassalam.



Ini motor saya yang sangat berjasa. Hampir enam tahun saya dengan dia. Setiap kali tengok dia, hati saya sebak kerana sekarang saya kerap bersama Cik Lisa saya. Dia kini di bawah jagaan adik saya. Dik, jaga Si Ungu ini baik-baik.

Ini pula Cik Lisa saya. Harta turun-temurun milik emak. Kini saya jaga dia. Harap dia jaga saya juga. Kalau saya mengantuk, Cik Lisa tolong kuatkan volume radio kuat-kuat secara tiba-tiba ya? Saya pasti akan tersedar kembali. Gile horror.

Terima kasih.

5 comments:

leonhart said...

wah! bahayanye! jgn la slalu tidur lewat ye...igtlah org yg tersayang

tp,what u r saying is soooo true!
mmg ptt berterima kasih pada ahli keluarga the most!...menggamit sanubari sgguh la entry kali ni..penuh pengajaran..huhu

neway, terima kasih for making this wonderful blog n for being my friend...semoga sentiasa selamat dalam perjalanan ya..n tidur awal!..hehe(^_^)

aku-H said...

hehe..
bile nk blk keje
aku slalu msg ayah n ibu mcm ne:

angah blk 5.30 tau..jgn lupe jemput si gadis manis ini..TQ:)..

2pn kire trime kasih yg syahdu kn penulis!!..
hehe..risau aku ko makin srius ne!!

Blog Rasmi Motivasi Minda said...

Orang yang tidak tahu berterima kasih dalam hidup sungguh self centric sifatnya.

Bilakah kali terakhir kita berterima kasih kepada makcik yang menyapu di luar pejabat di dalam bilik pejabat kita.

Atau sekurang-kurangnya senyuman?

aKu NaKaL said...

sgt menarik.. hehe

just bley ckp sesuatu yg mngkin tak seberapa.. TERIMA KASIH kerana dapat berkenalan dgn kamu.. x)~

Have a nice day yea x)~

Si Daun said...

leonhart,
hehe thanks for the advice ;)
sama2, dan terima kasih kembali,
kerana menjd kwn saya dan my loyal supporter.. hehe

aKu-H,
BAGUSNYA!!! Anak siapa ni???
Tahniah aKu-H...
walaupun ada ayat yg tak perlu diletakkan dlm msg itu,
ucapan TQ itu sungguh manis di situ. teruskan!!!

Tuan Zamri,
ya saya setuju.
tp pertanyaan tuan itu saya boleh jawab dengan senyuman bangga. haha!

akU NaKaL,
sama2, dan terima kasih juga krn dpt berkenalan dgn kamu ;)
have a great life! (^_^)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...