27 June 2009

Kehilangan


Pagi tadi, berlakunya perang antara dua ekor kucing saya, Toki dan Putih. Masing-masing dahagakan kasih sayang kerana tuan-tuannya sibuk mengejar kemewahan duniawi sepanjang weekdays, lalu berebut-rebut muncul di atas katil saya. Tetapi Toki (hitam putih itu) lebih dahulu menakluki wilayah katil-bercadar-biri-biri saya. Waktu saya turun ke dapur untuk membuat air Nestume (wah time weekend reti pulak bersarapan) dan naik semula ke bilik, Putih ikut sama. Dulu Putih ini pernah lumpuh selama lebih seminggu, dan kucing yang paling kurus. Kini dia sudah boleh berjalan dan menggemuk. Dia juga sudah garang kerana asyik dibuli. Ketabahan Putih tidak pula membuatkan dirinya dikagumi oleh kucing-kucing lain.

Pagi tadi juga, saya diberitahu bahawa seekor kucing kami sudah hilang. Namanya Belang a.k.a Elang a.k.a Panjang dan banyak lagi nama sampingan. Saya panggil dia Belang. Belang seekor kucing yang paling kurus dan bising. Memang sakit telinga mendengar nyiauan beliau sekiranya kemahuannya tidak kita tepati contohnya apabila dia mahu masuk ke dalam bilik sedangkan saya dengan gigih menutup pintu siap kunci supaya dia tidak dapat masuk. Macamlah dia boleh buka pintu yang bertutup walaupun tidak berkunci.

Sekarang dia sudah tiada. Dia tidak pulang untuk makan sarapan bersama. Dia nyata sudah hilang. Mak kata, semalam sekitar jam 10 malam, ada terdengar bunyi kucing yang seakan-akan disentap dengan kuat. Mak dan adik saya keluar rumah dan melihat-lihat apa yang berlaku. Mak cik jiran sebelah juga keluar. Sungguh prihatin. Manakan tidak, bunyinya sungguh kuat. Tetapi peliknya, tiada apa-apa yang pelik. Sungguh pelik. Yang ada hanyalah beberapa ekor kucing saya yang merenung ke luar pagar dengan mata yang buntang dan mulut ternganga sedikit. Pasti ada sesuatu yang mengejutkan mereka!

Mak kata, "Mak tanya, apa yang berlaku. Tapi tak ada satu pun yang jawab."

Mak saya tanya pada saksi-saksi di tempat kejadian: Abang, Ompok, Bubu, Gegirl dan Putih. Saksi yang dicipta Allah dengan kemampuan mengeluarkan bunyi, bukan perkataan.

Mak, kita sama-sama perlu bercuti.

Menurut dakwaan melulu adik saya, Belang mungkin sudah disambar helang.

Helang.

Saya memandang emak saya dengan seribu kerutan di dahi. Helang. Helang di Kajang.

"Ada helang ke kat sini?" Saya bertanya.

"Dia la yang kata, selalu nampak ada burung besar bertenggek atas pokok tu. Mungkin Belang dah kena sambar."

Oh burung besar. Saya mahu kekalkan statusnya begitu. Helang kelihatan suatu mitos sekiranya ia wujud di Kajang. Tidak, saya tidak mahu percaya. Helang hanya di Langkawi.

Mungkin kami semua memang memerlukan cuti kerana sudah dipenuhi ilusi luar logika. Mungkin juga helang memang ada di Kajang, namun saya tidak rela mempercayainya. Saya tetap mahu helang hanya di Langkawi.

Langkawi.

Janji yang dibina secara palsu bagi mengaburi mata saya yang sedih kerana menganggur terlalu lama setahun yang lepas. Janji tinggal janji. Ini yang rasa nak nyanyi lagu KRU ni. Kang nyanyi kang. Palsu semua itu.

"Awak kahwin la. Best. Nanti suami awak boleh teman awak jalan-jalan," ujar rakan sekerja saya yang sangat bahagia dan mempunyai anak yang sangat comel bernama Umar Afif.

"Baiklah." (Y-Y)

Belang, sekiranya awak memang sudah disambar burung besar dan tidak akan kembali, saya ingin meminta maaf atas semua kesalahan saya. Makan minum awak, kami di sini halalkan kerana awak ialah tanggungan kami. Semoga awak pergi tanpa perlu disakiti dengan hebat.

Bedebah punya burung besar.

5 comments:

fahmisuhaimi said...

helang di kajang? itu sudah cipta sejarah...

apa kata ke langkawi... barangkali helang sudah menerbangkan belang ke sana...

Vodlafin @ Isfahan said...

barangkali Si Belang adalah Helang jadian. Nama pun seakan sama :)

Harap si Belang pergi dengan damai. Nasib baik bukan kucing kesayangan kamu yang disambar. Syukur.

aku-H said...

helang ade kt kajang la..
mak aku slalu nmpak..

eh jap!!(stelah tnye ibu semula)
ibu kate gagak!!aik..pelik plak..
GAGAK dgn HELANG x same ke??!!!

Blog Rasmi Motivasi Minda said...
This comment has been removed by the author.
Sna La La said...

Bro Fahmi,
yaa.. tahu takpe..
kita sbg warga Kajang pasti kaget dgn berita ini.
itu 1 cadangan yg bagus!
1 alasan utk pergi ke Langkawi!

Vodlafin @ Isfahan,
ya itulah...
walaupun sedih juga Belang pergi dgn cara sebegitu.

aku-H,
saya yakin ianya ialah GAGAK.
sbb gagak mmg banyak sini, kan?
helang mcm kurang sesuai la..

Tuan Zamri,
helang mmg ada di luar Langkawi,
tetapi Kajang adalah agak mustahil.

Wallahua'alam. Hehehe.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...