01 July 2009

Kisah Mesin Penghentam Masa!

Saya tidak rasa sesuatu yang mengujakan hari ini. 1 Julai 2009, hari pertama syarikat tempat saya bekerja mengamalkan sistem punch card, walaupun juga sekali gus mempraktikkan sistem waktu anjal. Masuk awal, balik awal, masuk lewat, balik lewat. Tidak ada apa yang menarik. Saya tetap bangun awal seperti biasa, menjalani hiruk pikuk jalan bandar, tiba lewat namun masih dikira on time bagi sesi pukul 10, kulit pipi rasa terbakar dek kehangatan matahari yang semakin meninggi, ketiadaan parking terdekat sehingga perlu menapak jauh dan balik lewat daripada biasa. Haibat!

Selama sembilan tahun usia syarikat ini, inilah pertama kali sistem sekatan kebebasan masa pekerja a.k.a punch card diperkenalkan. Saya menolak sebarang hujah bahawa semua ini ada kebaikannya, undang-undang yang tegas itu perlu bagi menstabilkan penyelarasan dan kebebasan tidak boleh diberikan 100 peratus, nanti anak buah pijak kepala.

Saya membangkang 100 peratus.

Walaupun saya juga akan berhujah bagi pihak kerajaan. Bukan bagi pihak mereka sebenarnya, tetapi bagi ketenangan dan mencari redha hati saya sendiri.

Selama ini, tidak ada produktiviti yang merosot kerana pekerja tiba lewat. Mungkinlah ada, kata pun saya pekerja baru. Apalah yang saya tahu tentang apa yang terjadi lapan tahun sebelumnya. Tetapi saya yakin, ia tidak berlaku dalam unit saya. Itu hanya kes terpencil.

Produktiviti merosot kerana program lain, bukan kerana ketiadaan punch card. Saya benci melihat mesin dan kad warna merah kusam itu. Saya benci mendengar bunyi ia mencetak pada kad warna merah kusam itu dengan pantas. Saya benci semua berkenaan mesin durjana itu. Ia mengingatkan saya pada syarikat lama saya. Saya sangat benci! Tahu tak? Saya benci perasaan beratur untuk menghentam (punch: ikut suka sayalah mahu guna istilah apa) kad warna merah kusam itu. Saya benci kamu, mesin. Kamu mungkin lebih cantik dari mesin di syarikat lama saya, namun saya tetap terkenangkan kenangan pahit saya apabila melihat kamu!

Namun sebagai pekerja, saya pura-pura akur. Terpaksa pura-pura akur. Mungkin tidak semua pekerja ada kenangan tidak manis apabila melihat mesin itu, namun saya percaya, hampir semua tidak menyukainya. Diumpamakan seperti budak kecil yang dibenarkan makan sebiji coklat sahaja sepanjang sebulan. Rasa terkongkong, rasa tertekan, rasa tidak puas hati.

Namun sebagai pekerja, saya pura-pura akur. Eh, seperti sudah menulis ayat itu.

Baiklah, mari berhati murni. Sesi berhujah bagi pihak kerajaan.

Semua ini ada hikmahnya. (Ayat standard mula berhujah.)

Makin ramai pekerja, pihak pengurusan perlu melakukan sistem baru bagi mengawal pergerakan pekerjanya. Makin ramai pekerja, segala sistem perlu diperkemaskinikan.

Ya. Walaupun saya masih berpura-pura menerimanya sehingga ke perenggan ini, namun saya percaya, perkara ini akan berkekalan kerana syarikat tempat saya bekerja sedang berkembang maju. Demi melihat syarikat berpotensi besar ini membangun dan maju, segala sistem yang bersesuaian perlu saya dan semua pekerja fahami dan patuhi.

(Sesi motivasi) ~Saya sayang mesin itu, kerana ia membuatkan saya dan rakan-rakan sekerja saya menjadi lebih berdisiplin dan membolehkan produktiviti syarikat menaik 101 peratus.~ Ulang ayat ini empat puluh empat kali, mungkin mujarab.

Sesungguhnya menipu itu berdosa, dan menipu diri sendiri itu perit rasanya.

Saya tidak perlu menipu. Saya tidak perlu memaksa diri saya bagi menerima semua ini.

Apa yang saya perlu? Saya perlu go with the flow dan teruskan bekerja. Redha.

I love YOU!
(Bukan gambar sebenar. Hanya gambar kembarnya yang saya curi di alam maya.)

5 comments:

Zamri Mohamad said...
This comment has been removed by the author.
K.A.A. said...

harap saudari tabah menghadapi :)

yang menjadi keburukan dalam penggunaan mesin ini ialah apabila ada sesi kirim-mengirim untuk 'punch' kad masa tersebut

sungguh membebankan bagi mereka yang disuruh. harap tidak berlaku pada saudari kerana ia biasanya hanya menimbulkan rasa serba salah

tapi ya, just go with the flow...perubahan kadangkala ada kebaikannya...semoga hari-hari saudari tetap cerah :)

Husna Adnan said...

Tuan Zamri,
itu reaksi normal.
cuma tuan mampu menzahirkan perbuatannya.
hehe syabas saya ucapkan!

Vodlafin @ Isfahan,
saya rasa hal itu biasa sahaja..
mungkin krn ofis saya agak santai..
tidak rasa tertekan jika ada kwn yg minta saya punch.
hahaha entah, saya tidak rasa terbeban.
inilah lainnya sykt sekarang dgn dulu :D

aku-H said...

hehehe..
da tebiase punch card..
klu xde sistem wktu anjal,
pastinye aku amek time masuk kul 10..
jauh dr jln yg jem!
heh!!
cik harus betabah yaa!!

Husna Adnan said...

hahaha!
pukul 10 memanglah seronok,
boleh berlambat-lambat,
tetapi tak ada parking pula nanti.
sudahlah panas terik waktu itu.
tak apa.. sudah okey dengan itu mesin. ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...