30 August 2016

5 Tip Membina Kredibiliti Bagi Peniaga Yang Berurusan via Whatsapp



1. Gunakan gambar sendiri yang paling elok, atau logo syarikat sekiranya nombor itu nombor syarikat.
Jangan biarkan kosong, atau letak gambar anak, gambar selfie mulut senget, gambar alam sekitar, mahupun gambar juadah hari raya yang lalu.
Gambar adalah 1st impression kita kepada bakal pelanggan.
.
2. Tulis status Whatsapp dengan ayat yang mengesahkan nombor itu memang milik empunya bisnes yang pelanggan simpan.
Contoh:
Jika peniaga kain, tulis status
"Kain Murah & Berkualiti"
Jika ada website, letak url web.
.
3. Elakkan (atau jangan buat langsung) status negatif atau emo meroyan dikhianati kekasih.
"Jantan tak guna!!!"
"Kau buat aku hari ini, esok kau tunggu!"
"Bosannya. Gi mati pls. 😒"
Walhal jual kain telekung, dah terganggu emosi bakal pembeli. 'Eh betul ke idok ni nombor IG telekungkutelekungmu tu?' 😷
.
4. Mulakan menyapa bakal pelanggan dengan salam dan emoticon yang bersesuaian. Tunjukkan kemesraan walaupun sebenarnya baru bergaduh laki bini perihal siapa nak cebok anak.
Atau jika tak reti berpura-pura, balas Whatsapp hanya selepas emosi terkawal.
.
5. Gunakan panggilan yang sesuai dengan target market.
Ada target market yang hanya sesuai menggunakan panggilan formal (tuan, cikpuan, puan, encik, dato', datin). Ada juga target market yang selesa dipanggil panggilan santai (sis, kakak, bro).
Mulakan dengan panggilan formal lebih selamat. Jika pelanggan minta santai, baru kita ubah.
.
BONUS!
6. Gunakan ejaan penuh bagi mengelakkan kekeliruan. Dan dilarang keras menggunakan singkatan berbentuk nombor dalam urusan jual beli.
Penjual: "Harga promo 2 abes da wak."
Pelanggan: "Tapi saya nak 1 je."
2 = Itu, tu.
Pelanggan: "Ada lagi ke sis?"
Penjual: "6t saya PM blk."
6t: Nanti
Hakak pernah beri invois untuk dua kuantiti sampai terkejut pelanggan. Awat mahai sangat?? Sebab dia yang guna '2' = itu. Kita paham lain. Hoho.
.
Apa pun, sebagai peniaga, kita kena cool. Belakang-belakang meroyan dengan suami ke, best friend ke, anak kucing ke, depan pelanggan tetap mahu cool. Sifu kata, nak hati tisu, jangan berbisnes.
.
Oleh: Husna Adnan

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...