30 August 2016

BAGAIMANA FOUNDER MENGANIAYA IMPIAN SENDIRI; FAST CASH VS BRANDING

Sewaktu menghadiri The Founder Talk tahun lalu, kami diperkenalkan dengan beberapa founder jenama tempatan yang gah di Malaysia, malah gah juga di luar negara.
Kebanyakan founder bermula dengan, "Aku menjadi founder kerana mahu menambah baik kualiti hidup orang lain, dengan membuka peluang pekerjaan." Muluk-muluk belake niatnya. Syukur.
Malangnya, akibat kesilapan sistem dan lebih berpaksikan kepada keuntungan (yang sebenarnya hanyalah keuntungan jangka pendek), ada sesetengah founder lupa apa niat asal.
.
Kesilapan-kesilapan biasa:
1) Bermula dengan kuantiti produk yang banyak. Lebur modal untuk siapkan produk sahaja.
2) Tiada bajet yang cukup untuk marketing.
3) Hire ramai stokis dan dealer, untuk buat kerja sales.
4) Tiap level ada margin berbeza.
5) Beli banyak, kos rendah, untung tinggi (sepatutnya).
6) Demi nak lajukan stok, benarkan stokis menjual direct kepada pelanggan.
7) Stokis margin tinggi, beri diskaun melampau, pelanggan musti pilih > stok laju.
8) Founder tepuk tangan, kasi stokis hadiah wang tunai, barang kemas, iPhone, percutian ke Maldives.
9) Stokis gembira.
10) Dealer bilis terkontang-kanting, perlu bersaing dengan stokis jerung.
11) Demi menghalalkan stok laju mencair, tiada kawalan harga. Jaga stokis katanya. Fast cash.
.
Heh. Kisah benar.
.
Di bawah adalah apa yang kami pelajari dari Seminar #GergasiHijau, perkongsian Cikgu Leo, founder Gel Amani. Saya tambah-tambah sikit ikut pengalaman.
.
1- Founder hire stokis: founder lead supaya stokis dapat mengurus dan membimbing team pengedar. Founder highlight nama stokis. Stokis biasanya mendapat margin sebanyak 50%, dan tidak diambil ramai. Ada yang satu negeri, satu stokis sahaja. Tugas hakiki: buat marketing, dan bimbing pengedar urus pelanggan.
2- Stokis hire pengedar: team jualan yang berurusan dengan pelanggan. Margin biasa untuk pengedar adalah 35%. Amalan baik yang diamalkan oleh stokis: buat senarai pengedar, arahkan pelanggan kepada mereka. Jika stokis mendapat pelanggan yang berminat, stokis akan bertanya lokasi pelanggan, dan berikan contact pengedar yang berhampiran.
3- Pelanggan yang mempunyai potensi menjadi tukang-bawa-mulut berkenaan kebaikan produk, dipanggil agent. Pengedar boleh memberikan diskaun sebanyak 20% kepada pelanggan yang berminat menjadi agent.
4- Agent yang perform, ditawarkan menjadi pengedar.
5- Margin besar ke, margin ciput ke, semua jual harga sama yang ditetapkan oleh founder. Jangan benarkan main harga. Buat apa saling berbunuhan? Orang nak jadi dealer / agent pun tak tempting.
6- Dah saling berbunuhan stokis vs dealer / agent, tang mana hangpa kata nak menambah baik hidup orang lain? Yang modal ciput apa cerita? (Ciput tak ciput, min order cecah riburiban ye.)
.
Apabila sudah sempurna hierarki ini, perlu ada satu lagi sistem yang wajib dibuat; yakni semua penggerak perlu mendaftar. Hatta dropship. (Saya belajar dari Tuan Safiey Ilias, founder Perlaking.)
Ini demi mengawal harga pasaran, dan mengesan siapa yang main harga, under siapa polan tersebut. HQ berhak menyaman, dan melucutkan keahlian.
Maka semua bersaing cara sihat.
Kuatkan branding, banyakkan ilmu bisnes. Bukan buang harga!
.
***
Ada dapat input berguna daripada post ini? Kongsi dengan rakan lain. Semoga ramai dapat manfaat. Demi kehidupan yang lebih berstrategi, taktikal, adil, dan harmoni. Biar orang lain kaya dengan cara salah, jangan kita menjadi salah seorang daripadanya.
Menjadi umat Islam, perlu ada 'long-term vision'. Visi jangka panjang lah terjemahnya. Iaitu; syurga.
Biar perniagaan kita, bawa kebaikan.
Bawa kita ke syurga.
Daripada Ibnu Umar, kata Rasulullah, "Ketahuilah! Setiap dari kamu adalah pemimpin, dan setiap kamu akan dipertanggungjawabkan atas kepimpinanmu." - Sahih Bukhari.
.
Husna Adnan,
Peniaga sejak 2009.
Dah kenal banyak ragam manusia.
Pasal duit, semua halaaaaaaaal.

1 comment:

Salhah Suhot said...

Eh. Tak ada butang like.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...