27 August 2016

BAGAIMANA KEKALKAN MOMENTUM KERJA SENDIRI?

(#throwback status FB bertarikh 15 September 2015)



.
Dapat soalan ini daripada seorang sahabat semalam. Ambil masa beberapa saat untuk bongkar kembali kisah 5 tahun lepas.
.
Tahun terakhir makan gaji; 2010.
.
Bohong kalau tak rindu perasaan dapat gaji tiap bulan. Tapi rindu tak bermaksud masih cinta vaaaah terguling baca ayat aku.
.
Selepas berhenti PTS, saya masih ingat apa yang saya buat.
.
.
.
Baring.
.
.
.
Senyum atas katil sambil membayangkan kesesakan MRR2 dilambai pergi. Rasa bahagia betul masih bawah selimut jam 8 pagi on weekdays.
.
Itu hari pertama.
.
.
.
Hari kedua, lawan mata dengan dinding.
.
Hari ketiga, lawan mata dengan siling.
.
Hari kelima, murung. T_T
.
Rasa loser yang amat.
.
Weekend pun berkurung.
.
Kiranya minggu pertama selepas berhenti, rasa macam lost. Banyak masa, tapi masa yang terbuang.
.
.
.
Kemudian barulah saya kembali sibuk. Ambil banyak job freelance. Seminggu dua tiga job aku tala. Edit, layout, proofread, jual beg, jual baju, jual shawl... semua bisa dong.
.
NOTA: Terima kasih kepada rerakan PTS yang sentiasa beri job kepada saya dulu. (Dulu lah. Sekarang dorang tak kasi dah, mungkin sebab aku demand hahaha.)
.
.
Kemudian saya dapat nasihat hebat, yang sampai sekarang saya amalkan.
.
"Jadikan hujung minggu sebagai hari berkawan-kawan." - Azzah Abdul Rahman
.
Bukan sekadar luang masa bersama kawan lama, tetapi buat juga kawan baru. Istilah sekarang; networking.
.
Ada bengkel percuma, pergi. Yang berbayar, pastikan memang perlu kemudian pergi. Masa banyak, gunakan tambah ilmu, tambah kenalan.
.
.
.
Makin lama, makin faham macam mana nak guna tiap saat supaya berbaloi. Dan makin lama, makin kuat bekerja kerana sentiasa tanamkan dalam diri:
.
"Ini pilihan kau, jangan mengeluh. Masa Allah beri 24 jam itu sangat banyak. Rezeki boleh datang tak kira masa asalkan berusaha."
.
"Ramai tunggu kau berjaya, ramai menanti kau jatuh. Tapi buatlah apa yang baik untuk capai misi, jangan buat untuk impress sesiapa."
.
"Kerja kuat-kuat, beri manfaat kepada orang lain dengan nikmat masa yang diberi."
.
.
.
Gitulah serba sedikit. Kalau nak cerita semua makan hari. Nasihat kepada diri sendiri pun dah berjela. Kerja sendiri ni, SELF-MOTIVATE sangat penting.
.
So, normal bila berhenti tu kita rasa lost. Rehat dulu, enjoy masa senggang. Panaskan enjin, kata Cik Din.
.
Tetapkan niat, susun jadual hidup, sasarkan apa-apa misi masa hadapan, jaga hubungan dengan Allah dan ibu bapa, dan berkawanlah dengan orang positif. Bila bekerjasama, jangan demand sangat macam aku pui ðŸ˜‚
.
.
.
Husna Adnan,
Ibu ketam ajar berlari.
.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...