30 August 2016

Ibrah di Karnival Upin Ipin

(#throwback status FB bertarikh 25 November 2015)

Waktu mencari laluan masuk ke Karnival Upin Ipin, ternampak tiga beranak sedang berjalan kaki dalam terik matahari.
.

Persis gambar yang aku upload ini. Seorang ibu, bersama anak lelaki dan anak perempuan. Lengkap memakai beg sekolah, gigih betul!
.
Dalam sesaat melihat, terdetik mahu tumpangkan. Jauh lagi rasanya mahu sampai ke pintu masuk.
.
Tetapi aku biarkan niat itu berlalu bak angin petang di Pantai Merdeka.
.
Sedih apabila mengenang ruang belakang Kelisa yang comel amat. Separuh sudah terisi dengan carseat Afia. Afia yang sedang tidur nyenyak.
.
Di hadapan pula, barang-barang lain.
.
Terpaksa aku abaikan mereka dan teruskan pencarian parkir terdekat.
.
.
Lebih kurang jam 8 malam, aku dan Afia menunggu ketibaan shuttle. Tak lama menunggu, terus muncul satu.
.
Parkir tak jauh pun, bawah bukit sana. Tetapi Afia suka naik shuttle, terlajak seronok gayanya. Best oi, feeling naik trem berbayar Zoo Negara secara percuma (tak pasal).
.
Walaupun kami menunggu di barisan hadapan, barisan belakang terus berterumba ke arah shuttle macam siapa masuk dulu menang sebiji skuter.
.
Nasib baik dapat juga naik. 
.
Cuma kerusi sudah penuh.
.
'Ah tak apalah, bukan lama pun kena berdiri.' Hakak buat kental peluk Afia. Dah biasa pun naik bas zaman bujang dulu.
.
Tiba-tiba terdengar suara menyuruh aku duduk. Aku senyum dan menggeleng. "Tak apa, dekat je."
.
Tetapi wanita itu terus bangun dan duduk berhimpit bersama anak-anaknya di kerusi hadapan. Walhal dia sedang menjijit banyak beg plastik.
.
.
Itulah ibu yang aku nampak siang tadi. Tiga beranak yang tidak mampu aku tumpangkan. :')
.
.
Ya Allah... aku malu sendiri. 😢
.
.
Moga mereka sekeluarga diberikan rezeki melimpah-ruah kerana tekad membantu dalam kesusahan mereka sendiri.
.
.
(Nak membantu ni, benda boleh adjust. Sama ada kuat atau tidak membuang rasa waswas. T_T)


Kenangan pandu sendiri ke MAEPS bersama Afia
demi Upin Ipin. Glad I did this!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...